torsdag den 1. september 2011

Le debut // Begyndelsen


Jeg har, efter lang tids overvejelse, valgt at oprette en blog, hvor familie, venner og andre interesserede kan følge med i mit år i Paris. Jeg vil starte med at fortælle lidt om min beslutning om overhovedet at tage af sted.

   For ni år siden, i 2002, flyttede min familie, Christian, Jakob, Anne, Kim og jeg selv, et år til Paris, hvor min far havde fået tilbudt en stilling. På trods af megen modvilje fra både Christian og Jakob side, endte vi alle fem med at få et fantastisk år, som i høj grad har præget vores liv siden da i form af venskaber, oplevelser, ophold, et dejligt sommerhus i det sydfranske og ikke mindste et fantastisk forhold til byernes by - Paris! 

   Vi boede i den lille by Orgeval og Christian, Jakob, og jeg gik alle på den velrenommerede internationale skole, Lyceé Internationale i Sain-Germain-En-Laye i henholdsvis ottende klasse, 1.g og 1. klasse. Drengene kom i specialklasser, for elever med intet eller meget lidt fransk sprog. Den mulighed blev ikke tilbudt børn i 1. klasse, så jeg kom ind i en normal fransk klasse, og måtte så bare finde, med hjælp fra en enkelt dansk/fransk pige, ud af at følge med i undervisningen fra dag et. Jeg tror, at vi alle tre er enige om at det ene år gav os en faglig ballast og en disciplin som vi nyder godt af den dag i dag. Da jeg kom hjem igen talte jeg flydende fransk, men på grund af manglende vedligehold har jeg tabt det og husker kun brudstykker af mit ellers fine ordforråd. 

   Fast forward til sommeren 2009, hvor min mor, far og jeg selv var på en kort tur i Paris for at besøge Jakob, som på det tidspunkt havde lånt en lejlighed, hvor han boede et par uger den sommer. Her tilbragte vi et par skønne, stegende hede dage me dejlig mad og dejligt selskab. En af aftenerne var vi til en hyggelig middag hos Joannas, Christian fransk/engelske eks-kæreste, mor, Marie, i Maison-Laffitte. Snakken faldt i løbet af aftenen på Lyceé Internationale, hvor Jo også har gået, og vi mindedes alle skolen, som en skole med nogle enormt kompetente lærere, et spændende internationalt miljø og en høj faglighed. Da vi, et par dage efter denne aften, stod i lufthavnen, på vej til at vende snuden hjem mod Danmark, havde jeg gjort mig en masse tanker og proklamerede, at jeg ville et år til Paris og gå i 1.g efter 9. klasse. Jeg ville ikke gå på en hvilken som helst skole, jeg ville gå på Lyceé Internationale. 

   Der gik selvsagt noget tid inden noget mere konkret kunne gøres, men fra beslutningen blev taget den sommer har jeg aldrig været i tvivl om, at det var jeg ville. I februar 2011 kunne vi så officielt søge ind på skolen, med alt hvad der fulgte med af bureaukrati . Derefter blev vi kaldt til en obligatorisk samtale på skolen i starten af april, hvor hele familie tog en forlænget weekend i Paris. Mødet bestod af at mine forældre og jeg skulle snakke med lederen af den danske afdeling, og at jeg skulle forsøge at føre en samtale på fransk med min fremtidige fransklærer. Det var også ved denne samtale, at vi igennem lederen af den danske afdeling, Margrethe, fik kontakt til min fremtidige værtsfamilie. Dem nåede vi heldigvis at møde inden vi fløj hjem igen. Midt under mine skriftlige eksamener i maj, fik jeg så heldigvis den glædelige besked, at jeg var blevet optaget på skolen. Nu kunne de egentlige praktiske forberedelser - og den uforbeholdne glæde - endelig begynde!   

   Jeg har været forbeholden over for at oprette en blog, da jeg er nervøs for, at jeg ikke får hverken tid eller overskud til, at opdatere den oven i alle de nye indtryk - og ikke mindst lektierne! Men nu har jeg valgt at prøve alligevel, og jeg undskylder på forhånd, hvis der går lang tid i mellem blogindlæggene (eller endnu værre: hvis der slet ikke kommer nogle!) Min plan er at der kommer eet nyt blogindlæg inden for de næste dage, og at det bliver med billeder - jeg skal nemlig ud at skaffe mig et kamera i morgen med henblik på bloggen!

//E





Ingen kommentarer:

Send en kommentar