mandag den 5. september 2011

Le au revoir difficile et premier jour au Lycée // Det svære farvel og første skoledag

Tidligt i går morges kom så dagen, hvor jeg skulle sige farvel til mor og far. Det var meget trist lige i øjeblikket, og jeg var ret ked af det, da de kørte af sted! Da jeg kom op i lejligheden, var der meget stille da det, som jeg skrev tidligere var tidligt om morgenen. Efter kort tid stod Ida, den norske pige som også bor her, op og vi havde en hyggelig formiddag, hvor vi snakkede og drak the. Jeg mødte Valerie igen og flere af børnene (to mindre drenge, som jeg ikke kan huske navnene på og en pige som vist nok er et par år yngre end mig, som hedder Blandine). 

   Aftenen før havde vi spist en hyggelig middag med Joanna, Marie og Bernard i Saint-Germain-En-Laye, hvor Joanna inviterede mig til frokost om søndagen. Hun rejste til Australien i går aftes, så det var en afskedsfrokost med hendes mor, far og halvsøskende. Hun hentede mig kl. 11, og vi kørte til deres hus i Maison Lafitte, hvor jeg hjalp med at forberede frokosten. Det var en rigtig dejlig eftermiddag men også en vemodig en af slagsen, fordi Joanna skulle rejse. Jeg tror, at jeg kunne have fået stor glæde af hende, og derfor er det lidt ærgerligt, at mit ophold i Paris falder sammen med hendes afrejse til Australien. Heldigvis bor Marie her stadig, og hun har gjort det meget klart, at jeg endelig må kontakte hende, så vi kan gå i biografen, spise en middag, lave lektier eller ordne andre praktiske ting. Det var trist at sige farvel til Jo, både fordi jeg kommer til at savne hende, men også fordi, at jeg da skulle ''hjem'' til noget som føltes meget mindre hjemligt og familiært end Joannas hus. Men alt i alt var det rigtig dejligt at skulle noget den første dag, så man ikke bare var alene. Det er ikke fordi, at jeg er ked af at være her - alle er rigtig, rigtig søde, venlige og hjælpsomme - men jeg kan ikke lade være med at have en lidt ensom følelse, fordi jeg ikke har min familie og venner omkring mig. Det skal nok blive bedre - meget bedre! - inden for kort tid, men lige nu er det hele meget overvældende og nyt.

   Søndag aften var jeg næsten nervøs for, at min familie havde glemt mig, fordi de først spiser aftensmad kl. 20, men det havde de heldigvis ikke ;-)! Ved aftensmaden mødte jeg endnu flere familiemedlemmer ung gut, som må være fire-fem år ældre end mig, og som jeg desværre heller ikke kan huske navnet på, en pige, Ines, som også er ældre end mig og til sidst faren i familien, Emmanuel, som jeg ellers kun har mødt ved mit møde med dem i april. Jeg må se at øve mig på aldre og navne! 

   Her til morgen kom så den spændende dag: min første skoledag! Ida fulgtes med mig hen til skolen, selvom, at hun ikke selv skal møde i skole før i morgen. Her mødtes jeg med de andre nye danske secondaire-elever foran det dansk/norske sektionskontor, og sammen, også med forældrene, fulgtes vi til det danske klasseværelse, hvor vi igen fik en masse praktiske oplysninger. Herefter fulgtes vi, nu uden forældre, ned til kantinen, hvor vi sammen med Margrethe (lederen af den danske sektion) og Asger (en af de danske lærere) spiste frokost. Kort efter frokosten skulle vi op og være sammen med vores franske klasser, så Julie (den anden danske pige i FS-klassen) og jeg fulgtes op til vores klasseværelse, som vi efter lidt forvirring fandt. Her startede vi med at have monsieur Eterstein, som udover at være vores fransklærer også er vores klasselærer. Alle introducerede sig på engelsk eller fransk og fortalte, hvor de kom fra, hvor meget fransk de kunne og hvilke andre sprog, de talte. Vi havde også en lille prøve, for at M. Eterstein kan dele os op i to grupper efter vores franskniveau. Den gik mildest talt ikke godt, da jeg hverken kunne forstå teksten som prøven handlede om, spørgsmålene til eller stave til ordene i mine svar. Jeg tror godt, at jeg ved hvilken gruppe jeg lander i..Vi mødte flere af vores kommende lærere, og de efterlod alle et godt indtryk hos mig! 

   I morgen har jeg fri, da det nu er alle de ''normale'' lycéeklassers tur til at starte i skole. Jeg vil bruge dagen på forskellige praktiske ting bl.a. skal jeg ind til Saint-Germain-En-Layefor at købe forskellige ting, som jeg har fået besked på i skolen, sætte min printer op og finde en god løberute.

   PS. Jeg fik mit skema i dag, og det ser rigtig fint ud! Mandag møder jeg kl. 8 og har fri kl. 15.15, tirsdag er en lang dag, hvor jeg møder kl. 8 og får fri kl. 17.05, onsdag fra kl. 8.50 til kl. 15.15, torsdag fra kl. 9.45 (!) til kl. 17.05 og fredag fra kl. 8 til kl. 16.10. Dette kan dog ændres inden for de næste par uger, og der kan opstå fritimer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar