tirsdag den 13. marts 2012

Les vacances d'hiver // Vinterferie

Det er efterhånden et stykke tid siden, at jeg startede i skole igen efter ferien, men tiden er simpelthen gået så hurtigt! Jeg havde hele to ugers vinterferie, og jeg nåede at komme vidt omkring. Den første uge startede med, at min mor ankom i lufthavnen, hvorefter vi fulgtes ind til Paris med hver vores kuffert, da hun havde lejet en lejlighed i Le Marais (3. arrondissement), hvor vi skulle bo. Vi havde nogle skønne dage, hvor vi bl.a. besøgte Musée Grevin (voksmuseum), spiste frokost med Ida (min tidligere værtssøster) og hendes mor, besøgte Musée des Arts Decoratifs, så La Cantatrice Chauve på det legendariske Théâtre de la Huchette og spiste en masse dejlig mad selvfølgelig! Det var virkelig herligt at have noget dedikeret tid til at være rigtig turist i Paris og bare gå rundt og nyde det. Onsdag eftermiddag var vi på vej ind i toget på Gare du Nord for at køre et sidste stop sammen inden, vi skulle skilles, da jeg mærkede nogen røre ved min håndtaske, og jeg konstaterede, inde i toget, at min pung var blevet stjålet ud af den. Det var en ærgerlig måde at afslutte min mors ophold her på, men sådan var det altså. Der var heldigvis ikke mage kontanter i den, det har egentlig mere været irriterende fordi at jeg skulle skaffe alle mine bankkort, mit sygesikringsbevis, kantinekort, studiekort, nem-id og så videre og så videre igen. Det tager længere tid, fordi jeg bor hernede, og b.la. er mit nye mastercard blevet sendt til min tidligere værtsfamilie.
      Herefter fulgte nogle dage hvor jeg bare sov længe, lavede macarons, var til en koncert i Paris og var sammen med mine venner inden min afrejse til Polen. Søndag eftermiddag var vi fem piger som tog flyet fra Beauvais lufthavn til Wroclaw lufthavn, hvor vi mødtes med vores polske veninde samt yderligere en veninde som var fløjet ind fra Tyskland. Vi boede hjemme hos min polske veninde, Maria, i byen Kalisz de første dage. Det var en rigtig hyggelig by, cirka på størrelse med Odense, hvor vi bl.a. stod på skøjter, bowlede, gik på tesalon og shoppede. Marias familie er nogle fantastisk søde og meget velkommende mennesker, som lod 6 fremmede piger invadere deres hjem, kørte os rundt til forskellige steder og serverede en masse lækre måltider! Efter et par afslappende dage med sene spil- og filmaftenerne, tog vi toget 6 timer, sammen med Marias far, til Krakow. Det var en stor oplevelse at tage toget i Polen, da det er som at træde ind i en Harry Potter-lignende tidslomme, med toge som på ingen måder er lige så moderne som de danske DSB-toge eller de franske TGV-toge. Vi ankom sent om aftenen i Krakow, og blev glædeligt overrasket over at se, at den lejlighed som Marias familie havde lejet til os, var placeret direkte på den plads, som udgør midtpunktet af midtpunktet i Krakow. Det var en stor, skøn lejlighed og placeringen var jo bare fantastisk! Torsdag var vi bare turister i Krakow og så bl.a. et tidligere kongeslot og en katedral, der ligger ikke langt fra centrum. Det var generelt en overskuelig by, hvor man kunne gå til alting. Det gjorde også at den var enormt hyggelig, og at vi hurtigt blev meget familiære med den. Fredag valgte vi at besøge koncentrationslejren Auschwitz-Birkenau, hvilket var et både interessant og meget bevægende besøg. Vi var en gruppe bestående af to jøder, en polak, tre amerikanere, to tyskere og mig, så vi havde alle hver vores baggrund og historie i forhold til krigen og jødeudryddelsen. Det var ikke nogen sjov oplevelse, men jeg er meget glad for, at vi gjorde det sammen. Lørdag var vi en mindre gruppe, som valgte at besøge en saltmine i området, hvilket var ret spændende at se, da der bl.a. var lavet en underjordisk katedral og mange andre interessante ting i salt. Sidst på dagen lørdag havde vi et fly hjem sammen med Marias mor, som havde sluttet sig til os i Krakow torsdag aften. Vi ankom trætte men tilfredse, efter en intensiv uge sammen, i Beauvais lufthavn lørdag aften. Jeg kan bestemt anbefale Krakow til alle derude som en hyggelig og spændende by at besøge, og så er det også værd at nævne, at priserne er en femtedel af de danske på alting!
     Den første uge efter ferien var meget stille og roligt, da en del af vores lærere var fraværende. Vi fik også netop af vide i går at vores matematiklærer, som var væk hele sidste uge, slet ikke kommer tilbage på grund af sygdom. Det er selvfølgelig en trist nyhed, da hun var meget afholdt af hele klassen, men samtidig har det givet os en masse fritimer til at nyde det herlige solskinsvejr, som vi har har haft den sidste uges tid. Derudover haft vi haft les Conseils de Classe for det andet trimester, og lærerne havde, heldigvis, kun positive ting at sige om mig.
    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar