mandag den 6. februar 2012

Trip de ski // Skitur

Søndag, for godt to ugers tid siden, to jeg, sammen med min franske klasse, med TGV-tog fra Gare de Lyon til Alperne. Her skulle vi, i følgeskab med tre lærere, tilbringe en uge i det kendte skiområde La Toussuire. Vores lærere, to fransklærere og en gymnastiklærer, havde tilrettelagt et rimelig tætpakket program, som startede hver dag kl. 8. Vi startede dagen med at arbejde to og to eller individuelt på de artikler, som ved slutningen af turen gerne skulle munde ud i at blive til en avis. Derefter fulgte nogle timers ski indtil vi, sidst på eftermiddagen, mødtes igen i vores lille ''klasseværelse'' for enten at skrive vores dagbog og/eller lave diverse grammatiske øvelser. Hver af de fire aftener vi var der var der et tema, og vi nåede at have to filmaftener, et poesiaften og en sketchaften. Vi var bosat på et lille hyggeligt châlet, Les Cigales, placeret lige midt på pisterne, hvor vi var fordelt på værelser med 3-4 beboere. Maden som blev serveret var enormt lækker og serveret i meget store portioner hvilket er typisk for regionen. Jeg har ikke stået så meget på ski før, og derfor kom jeg i begyndergruppen, hvor jeg blev hele ugen. Vi havde skiftevis skiundervisning af en af vores lærere eller en skiinstruktør, hvilket fungerede rigtig godt. Jeg er nok ikke rigtig en skiløber, jeg er for bange for fart, og det endte da også desværre med at jeg væltede sidst på ugen og vred mit knæ. Det var heldigvis ikke noget alvorligt, men det betød alligevel, at jeg ikke kunne tage med de andre ud den sidste dag. Alt i alt var det en herlig omend tætpakket og intensiv uge, som bød på mange grin, gode minder og uforglemmelige oplevelser. 

     Siden vi kom hjem igen har jeg dog været plaget af en slem forkølelse, hvilket betød at jeg blev hjemme tre dage i sidste uge samt i dag, mandag. Jeg håber på at jeg snart bliver rask igen, så jeg kan komme tilbage i skole, da det efterhånden er meget jeg er gået glip af. Jeg regner med at tage i skole i morgen, på trods af at jeg langt fra føler mig på toppen. Søndag morgen vågnede vi op til et smukt snelandskab, som var havde formet sig over natten. Man er bestemt ikke vandt til sne hernede på samme måde som vi er det, så i går blev det meldt ud at ingen busser ville køre ud i dag i hele det område jeg bor i. Der er heller ingen som har snedæk, som de fleste i Danmark ellers har om vinteren, så selv en smule sne skaber altså ret meget trafikalt kaos. Det betyder at mange har svært ved at komme frem til skole hvis de bor langt væk derfra, hvilket også er derfor at Bekka er blevet hjemme i dag. Alt i alt så går det godt her, der er, som altid, meget at lave her og tiden flyver af sted. Jeg ser frem til vinterferien om to uger, som for mit vedkommende bl.a. kommer til at byde på besøg af min mor samt en pigetur til Polen. Mere om alt det i næste indlæg!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar