mandag den 28. november 2011

Conseil de Classe // Lærer/elevsamtaler på fransk

Jeg har i dag været til conseil de classe, som på dansk bedst kan beskrives som lærer/elevsamtaler. Det er dog, som så mange andre ting er, meget anderledes i Frankrig end i Danmark. Hver enkelt elev bliver kaldt ind i et lokale, en for en, hvor alle lærerne (så vidt det er muligt) fra både sektionen (lærerne fra de andre sektioner er der også når du skal ind) og den almindelige franske afdeling er samlet. Derudover er der to forældrerepræsentanter og to elevrepræsentanter fra klassen samt en repræsentant fra skoleledelsens side til stede. Det er ''le professeur principal'', klasselæreren,  som styrer ordet, i mens lærerne diskuterer dig, din arbejdsindsats og dine resultater, også med udgangspunkt i din karakterbog, som du endnu ikke selv har set. Du får lidt råd med på vejen til det næste trimester, som allerede er begyndt samt et ord. Der er fire forskellige ord, man kan modtage: Felicitations (din præstation er fantastisk, og du arbejder hårdt), compliments (du arbejder godt og stabilt - bliv ved med det!), encouragement (dine karakterer er lave, men du arbejder hårdt på at forbedre dem) og avertissement (dine karakterer samt din arbejdsindsats er dårlig - dette er sidste advarsel!). Derudover er der også enkelte, som ikke modtager et ord, hvilket betyder, at deres arbejdsindsats og resultater er middelmådige.
     Jeg fik af vide, at det gik godt, og at lærerne var meget begejstrede for min positivitet og videbegærlighed. Jeg fik ''compliments'', hvilket jeg er vældig begejstret for! Det var en god oplevelse, og spændende at høre, omend kort, hvad lærerne gjorde sig af tanker om mig.

Ellers går det godt, den sidste uges tid har været præget af afslutning af det første trimester her på skolen og den dertilhørende uddeling af karakterer. Det er ikke gået strålende for mig karaktermæssigt, men jeg har dog alligevel formået at overraske mig selv positivt i enkelte fag. Der er meget som sagtens kan blive forbedret i dette semester, og det må jeg jo så arbejde på.
     Julen begynder så småt at nærme sig, og jeg var blandt andet til tre julemarkeder i lørdags. Jeg startede med at tage til det årlige julemarked på lyceet, som er rigtig hyggeligt. En del af det er placeret i slottet, der hører til skolen, og som ellers kun bliver brugt til officielle arrangementer. Det er en vildt smuk og meget hyggelig ramme om et julemarked! Hver sektion har boder, hvor de sælger produkter, juleting og retter som er specialiteter fra deres land, og der er virkelig et stort og lækkert udvalg af fristende ting og sager.
     Jeg tog herefter ind til den Danske Kirke i Paris, som ligger tæt på Etoile, hvor jeg hurtigt kiggede rundt og bl.a. købte noget lakrids. Derefter tog jeg videre til Den Svenske Kirke, kun to metrostop væk, hvor Marie, min værtsmor, arbejdede i en bod, hvor hun solgte gløgg og svenske julekager. Her hjalp Bekka, min tyske værtssøster, og jeg til med at betjene folk i et par timer. Det er en meget smuk kirke, som jeg glæder mig til at besøge igen, når vi skal derind til julekoncert og luciaoptog d. 16 december (dagen hvor jeg får juleferie!!).
     Jeg bestemte mig for nogle uger siden for at blive her hos min værtsfamilie til jul og nytår. Jeg glæder mig meget til at opleve en anden måde at holde jul på, og jeg glæder mig til at introducere dem for nogle af mine juletraditioner. Julen i denne familie er i forvejen en blanding af svenske og franske traditioner på grund af Marie og Patricks, mine værtsforældres, blandede baggrunde. Jeg kommer selvfølgelig til at savne min egen familie lidt, men jeg er samtidig rigtig glad for at blive her og prøve noget nyt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar